Sambando se vive a e na cidade

consumo habitacional em São Paulo a partir de letras de sambas

  • Tania Hoff ESPM
  • Guy Pinto de Almeida Junior

Abstract

In this article we analyze how the historical context of modernization of the city of São Paulo and, in particular, the dynamics of Housing Consumption in this urban context, are expressed aesthetically in lyrics from paulistanos sambas, written in the second half of the 20th century. It will be part of our corpus, lyrics of songs of three composers, consecrated in the São Paulo samba scene of the studied period: Adoniran Barbosa, Paulo Vanzolini and Geraldo Filme. We will perform a discourse analysis of lyrics, from some aesthetic concepts to have an understanding of how this particular consumption is represented. As previous results, we conclude that the aesthetic experience of the city communicated by the letters is demarcated by the coexistence of "several cities", which are propitious for the housing of certain groups to the detriment of others.

 

Keywords:

Communication and Consumption; Aesthetic Experience; Discourse Analysis; Urban modernization; Housing Consumption.

Author Biographies

Tania Hoff, ESPM

Doutora, docente do Programa de Pós-Graduação em Comuncação e Práticas de Consumo. Coordenadora do Grupo de Pesquisa CNPq “Comunicação, discursos e biopolíticas do consumo”, PPGCOM ESPM. E-mail: thoff@espm.br

Guy Pinto de Almeida Junior

Doutorando em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM, programa pelo qual obteve o título de mestre em 2014. Possui graduação em Jornalismo pela Faculdade Cásper Líbero (2005) e MBA em Gestão de Marketing Esportivo pela Trevisan Escola de Negócios. Atualmente é professor dos cursos de Comunicação da Faculdade Mundial (Paulista de Comunicação). Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Jornalismo Especializado (Comunitário, Rural, Empresarial, Científico), estuda a produção de sentidos a partir dos discursos jornalísticos e é pesquisador e sub-coordenador do Grupo de Pesquisa CNPq BioCon (Comunicação, discursos e biopolíticas do consumo da ESPM). Área de atuação: Comunicação e Consumo. guyalmeidajr@gmail.com

Published
2018-12-27