Realistic theoretical formulations in the work of Joaquim Pedro de Andrade
Abstract
The academic article aims to highlight the realistic character of the theoretical formulations found in the early works of Joaquim Pedro de Andrade, both in his fiction films and in his documentaries. Such investigation follows the assumptions of the Filmmaker’s Theory and, for the purpose of realistic theoretical marking in cinema, the traditional concepts of André Bazin and Siegfried Kracauer are fundamentally considered. Finally, it is pondered that the filmmaker's initial works point to for a double realism, both in content and form, and that they can be elucidated as theoretical formulations in films. Thus, the films Garrincha, Alegria do Povo (1963) and O Padre e a Moça (1966) are taken for analysis.
Copyright (c) 2021 INTERIN

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Cedo à revista Interin os direitos autorais de publicação de meu artigo e consultarei o editor científico da revista caso queira republicá-lo depois em livro. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes.