Media convergence, participatory culture and the area of Communication: possible relations from the interaction with the digital technologies

  • Giovani Vieira Miranda
  • Antonio Francisco Magnoni Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Abstract

This article analyzes the collaborative publishing of two Internet portals, G1 and A Tarde / UOL, in order to identify the change in the position of social agents in the field of communication with the advent of new technologies. In order to perform the analyzes, the concepts of Castells (1996), Jenkins (2009) and Bourdieu (2004, 2008) were used, and the methodology of Content Analysis (CA) was applied using qualitative methods of corpus analysis. The results show that there is a change in the position of social agents in the communication area, from consumers to producers, from passive to active, from isolated to connected.

Author Biographies

Giovani Vieira Miranda

Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Midia e Tecnologia da Faculdade de Arquitetura Artes e Comunicação (FAAC) da Unesp, campus de Bauru. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da FAAC/Unesp.  Pesquisador do Laboratório de Estudos em  Comunicação, Tecnologia e Educação Cidadã (Lecotec) da Unesp. Email: contato@giovanimiranda.com

Antonio Francisco Magnoni, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Professor do curso de Jornalismo e do Programa de Pós Graduação em Mídia e Tecnologia (Mestrado Profissional e Doutorado) da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tutor do Programa de Educação Tutorial (PET) Interdisciplinar em Rádio e TV e Líder do Laboratório de Estudos em Comunicação, Tecnologia e Educação Cidadã (Lecotec) da Unesp. Email: afmagnoni@gmail.com

Published
2018-07-01
Section
Artigos Livres