Regimes of interaction on YouTube

a sociosemiotic analysis of interactional practices in the Univesp TV comments

  • Carlos Henrique Sabino Caldas UEMG
  • Priscila Kalinke da Silva UEMG
  • Luiz Antonio Feliciano UEMG
  • Levi Henrique Merenciano UEMG

Abstract

The objective of this study was to examine the interactional practices of video lessons on digital teaching technology platforms on YouTube. The research corpus was defined by the most popular Univesp TV video on YouTube and analyzed using the theoretical framework of sociosemiotics. As a result, it was observed that the enunciator develops interaction strategies as a space for publicizing his content, but the interaction encounters comments and responses to comments that leave the programming. These interactions demonstrate in the modes of fruition that the regime of accident occurs, since the interactors comment based on expectations and tastes relating to the engagement of classroom habits or the content of the lessons.

Author Biographies

Priscila Kalinke da Silva, UEMG

Doutora em Comunicação pela UMESP, é docente do Departamento de Letras, Linguística, Comunicação e Artes – Curso de Publicidade e Propaganda da UEMG (Universidade do Estado de Minas Gerais). É membro do Grupo de Pesquisa do e-PUBLICC (Publicização, Comunicação e Cultura) da UEMG, e-mail: priscila.kalinke@uemg.br.

Luiz Antonio Feliciano, UEMG

Doutor em Educação pela UNICAMP, é docente do Departamento de Letras, Linguística, Comunicação e Artes – Curso de Publicidade e Propaganda da UEMG (Universidade do Estado de Minas Gerais). É membro líder do Grupo de Pesquisa do e-PUBLICC (Publicização, Comunicação e Cultura) da UEMG, e-mail: luiz.feliciano@uemg.br.

Levi Henrique Merenciano, UEMG

Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP, é docente do Departamento de Letras da UEMG (Universidade do Estado de Minas Gerais), Unidade Divinópolis. É membro do Grupo de Estudos audiovisuais GEA e membro do e-PUBLICC, grupo de pesquisa da UEMG Unidade Frutal, e-mail: levi.merenciano@uemg.br.

Published
2025-06-27