Fast Food Training For Teachers: a frankfurtian analysis
Abstract
In this article we discuss the topic of teacher (semi)formation. We aim at analyzing and reflecting about the new proposal for teacher training present in the “National Curriculum Guidelines” for early teacher education for Basic Education (Resolution No. 2, December 20th, 2019), which also established the “Common National Base” teacher training (“Base Curricular Comum” - BNC/Training). We started from the following question: How do the current training policies establish new ways of teacher (semi)formation? Our analyzes point out that the formative proposals formulated by the national teacher training policies are subordinated to the semiformative imperatives, reducing the critical capacity of pedagogical thinking and doing. Regarding this context, we think about the importance of conceiving the paths of an education committed to the formation (Bildung) of autonomous individuals who be able to reframing the perception of reality through criticism. We believe that the Critical Theory has a theoretical-philosophical framework that encompass the possibility of developing, on different bases, the analysis of the social process in which school education is present today, as well as its links with the production of (semi)formation (Halbbildung).
Keywords: Formation (Bildung). (Semi)formation (Halbbildung). Teaching.
Copyright (c) 2021 Ademir Henrique Manfré
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.
*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.