ACTION RESEARCH IN CONTINUING TRAINING OF FUNDAMENTAL SCHOOL TEACHERS ABOUT THE USE OF DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
Abstract
The introduction of Digital Information and Communication Technologies has been taking place in schools more frequently in recent years, requiring specific training for teachers. Continuing education represents the possibility of new learning and teaching professional development. This article aims to analyze the transformative movement in the use of digital technologies by teachers from the early years of elementary school that participated in a training research based on the methodological principles of action research. This type of research aims to involve participants in the investigated situation through a cyclical process of collective reflection. In this study, six training meetings were held with the participating teachers, which took place in 2019 and 2020, before and during the pandemic. The training meetings with the teachers were recorded and filmed, whose material constitutes the research data. The data analysis indicates that there was a significant involvement of the teachers in the studies and reflections, and a substantial appropriation of the use of digital technologies, intensified in the process of virtualization of classes. The results reveal the dialectical movement in the transformation of teachers' practices, as well as in the role of digital technologies in the educational process.
Copyright (c) 2022 Marly Krüger de Pesce, Anelise Muxfeldt Trentini
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.
*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.